Digital samtid. Kompetansemål: 3

3. Gjøre rede for standarder for kommunikasjon mellom ulike former for digitalt utstyr og mellom programmer

  • Basisbok IT 1, kapittel 3, s. 36 - 40
  • Basisbok IT 1, kapittel 4, s. 50 – 52

Følgende elever har ansvar for denne siden: Luc, Øyvind

Kommunikasjon

Det er flere måter å definere kommunikasjon i den digitale verden. Vi kan kommunisere med hverandre via digitale hjelpemidler, eller så kan vi få to digitale enheter eller programmer til å kommunisere med hverandre.

Microsoft surface er en idé om kommunikasjon mellom flere ulike digitale enheter.

Digital kommunikasjon

Nesten alle typer kommunikasjonsutstyr som blir brukt idag er digitalt. Vi har både IP- og ISDN-telefoner, og vi kan også bruke internett som kommunikasjonsverktøy.

Mobiltelefoner

Mobiltelefonen gir oss muligheten til å kommunisere med andre på farten. Vi har mange forskjellige måter å gjøre det på, for eksempel SMS(short message), MMS(multi-media message), ordinære samtaler, og videosamtaler. All kommunikasjon av denne typen foregår over et mobilnettverk (GMS-nettverk). I nyere tid har det kommet smart-mobiler med 3G-funksjoner, som betyr mye høyere datatrafikk via mobilnettet. Dette gir oss muligheten til å erstatte bredbåndforbindelse med mobilen.

Internett

Internett er også et strålende kommunikasjonverktøy. Man har muligheten til å send E-post (elektronisk post) og IM (instant message/lynmedlinger), også bedre kjent som chatting. Man kan også dele filer, og holde videokonferanser med flere personer samtidig.

ADSL

Dette er den vanligste formen for Internett-forbindelse om man skal koble seg opp mot Internett i hjemmet. For å skaffe seg ADSL må man kontakte telefonsentralen man er knyttet til, for eksempel Get. Den normale hastigheten er 1,5 - 4 Mb/s, men kan også fåes i hastigheter opp mot 24 Mb/s.

Modem

Med et modem kobler du deg til Internett via telefonlinjen

Add a New Comment